Sibiu | Sibianul Narcis Neaga, directorul CNAIR: În 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa

Sibianul Narcis Neaga, directorul CNAIR: În 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa

Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, sibianul Narcis Neaga, a acordat un interviu agenției naționale de presă.


Acesta a vorbit, printre altele, de evoluția lucrărilor la autostrăzi și când vom putea circula pe autostradă în toate regiunile istorice ale României.


Redăm mai jos răspunsul lui Narcis Neaga, pentru Agerpres:


”Aici, părerea mea este că primul tronson complet este Coridorul 4 – Sibiu-Piteşti intră aici – şi partea dinspre autostrada Lugoj-Deva, care este oarecum sub un acord de mediu – undeva trebuie să facem nişte pasaje pentru animale mari, să nu spunem numai urşi, pentru că sunt şi râşi şi mai multe – deci consider că undeva în 2023 putem vorbi, ţinând cont de Sibiu – Piteşti. În rest, în 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa.


Revenind la autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 şi 4 vor fi gata anul acesta, iar ultimul segment, acela cu pasajul de urşi, până în 2020, în ipoteza în care vom primi un document de la Ministerul Mediului sau Agenţia pentru Protecţia Mediului care să ne spună că acolo nu există urşi şi automat trecem pe vechiul studiu de fezabilitate. Noi suntem convinşi că nu sunt urşi acolo. Organizaţiile de mediu au prezentat tot felul de dovezi, noi suntem Companie de Construcţie de Drumuri nu venim în certuri cu dumnealor, contractul de finanţare prevede construcţia acestor tuneluri şi pasaje şi în 2020 credem că va fi gata.


În ceea ce priveşte autostrada Sibiu – Piteşti, capetele 1 şi 5 sunt în procedură de evaluare, iar sectorul 4, care este un sector foarte greu, va fi lansat în acest an. Motivul pentru care s-a întârziat lansarea sectoarelor 2, 3 şi 4 este unul simplu: acordul de mediu care, sperăm noi, va fi finalizat în luna septembrie – undeva în primele 15 zile din luna octombrie. Suntem într-o foarte bună colaborare cu Jaspers, care este “o poartă de intrare a banilor în România”, un “verificator al proiectelor” care sunt depuse la Bruxelles. Chiar relaţia a început să se îmbunătăţească şi, cu siguranţă, anul acesta, dacă respectăm bine ceea ce am discutat şi ce am convenit, lotul 4 din autostrada Sibiu – Piteşti poate pleca spre SEAP.


Vreau să fac o precizare. Este o nedumerire referitoare la cum Dumnezeu în România ritmul de construcţie al autostrăzilor, în comparaţie cu cel al ţărilor vecine, este atât de scăzut?! Ce s-a întâmplat de avem doar atât de puţini kilometri de autostradă, comparativ cu ţările din jur, cu fostul bloc comunist? Ei, am o situaţie luată de la Eurostat, care spune în felul următor: în 1990, România avea 113 km de autostradă, Bulgaria avea 273 de km. În 2003, România avea tot 113 km, deci 13 ani nu s-a făcut niciun kilometru de autostradă, iar Bulgaria avea 328. În 2014, pentru că bulgarii şi-au dat statistica doar până în 2014, pe 2015 nu au dat-o, Bulgaria avea 610 km de autostradă, iar România avea 683 de km. În 2015, noi aveam 747 de km. Asta, ca să ne raportăm la Bulgaria.


Ungaria este alt caz foarte interesant. Ungaria avea în 1990 un număr de 267 km versus cei 113 ai României. În 2003, Ungaria avea 542 km, noi aveam tot 113 km. În 2015, Ungaria avea 1.883 de km, iar noi aveam 700 şi ceva de km. Dar, de la 542 km la aproape 1.900 este o creştere de aproape 4 ori, în timp ce la noi, de la 113 km la peste 700 km, este o creştere de aproape 6 ori. Deci, chiar nu putem spune că nu s-a construit. Este normal că aşteptările cresc exponenţial cu posibilităţile reale.


Polonia, în 2015, avea 1.560 de km, iar în 1990 avea 257 km, la nivelul Ungariei şi Bulgariei.


Pe primul loc în 1990 se afla Germania, cu 10.000 de km de autostradă. Acum are 13.000 de km. Urma, în 1990, Franţa, cu 6.890 de kilometri. În 2015, Franţa avea 11.600 de km. Pe locul 3 în 1990 era Italia, cu 6.100 de km, iar în 2014 ajunsese la 6.800 de km. Deci, au lucrat mai slab decât noi sau cam pe-acolo. Spania avea în 1990 un număr de 4.600 de kilometri de autostrăzi, iar în 2015 ajunsese la 15.000 de km.


O altă informaţie care merită să o facem publică este cea referitoare la câţi kilometri de autostradă pot fi în construcţie într-o ţară la un moment dat într-un an. Tot Eurostat ne spune că la fiecare milion de locuitori pot fi în construcţie 6 km de autostradă. Deci, 6 km/an la fiecare milion. În cazul României punem 20 de milioane de locuitori, deci ar trebui ca în fiecare an să fie în lucru 120 de km de autostradă. Cum stăm noi? În 2018 avem în execuţie 170 de km de autostradă. În 2019, vom avea în execuţie cam 83 km, deci scade numărul, dar în 2020 vom avea 240 de kilometri.


Ce ne spune acea cifră de 6 km la milionul de locuitori? Se face referire la resurse: forţă de muncă, resurse materiale, utilaje. Deci, teoretic, cât poate “să ducă” o ţară într-un an de zile raportat la numărul de locuitori. Deci, noi suntem undeva… este o statistică europeană, noi resimţim faptul că suntem peste. Cum resimţim? Prin criza forţei de muncă de pe şantiere. Stând de vorbă cu constructorii, pot să vă spun că ei resimt foarte mult lipsa forţei de muncă, foarte mult. Motive se găsesc. Motiv sunt şi cei care lucrează în alte ţări, pentru că au părăsit ţara. De ce au plecat din ţară? Pentru că nu sunt bine plătiţi aici, De ce nu sunt bine plătiţi aici? Pentru că şantierele care s-au deschis în România s-au deschis pe baza unor licitaţii. Licitaţiile respective au avut criteriul de bază preţul cel mai scăzut. Preţul cel mai scăzut presupune să angajezi oameni din ţară şi să îi plăteşti cu salariul minim pe economie. Deci, nu ai nicio şansă să îi creşti salariul. Acela care vine şi pleacă are salariul minim, iar jumătate din ei nu-s declaraţi la ITM. Mărfurile care se cumpără ca să poată atinge preţul cel mai scăzut cu care a câştigat licitaţia: un sfert se cumpără pe bune, iar trei sferturi se cumpără la negru. Şi atunci avem explicaţia la ceea se întâmplă. În momentul în care a dispărut acest sistem de preţ cel mai scăzut – nu mai mergem pe preţul cel mai scăzut, mergem pe oferta cea mai bună din punct de vedere tehnico-economic, deci tehnicul practic să conteze – veţi vedea că lucrurile încet se reglează. Mai puţin problema forţei de muncă, problemă care este european valabilă, nu doar în România. Revenind la ce v-am spus, se cam leagă lucrurile. Nu poţi să faci mai mult de 120 de km de autostradă pe an, căci iată unde poţi să ajungi. Normal că poţi să forţezi, dar apar dezechilibrele în economie.


Ca o concluzie, în ceea ce priveşte numărul de km de autostradă nu voi susţine niciodată că stăm extraordinar de bine, dar asta a fost dinamica în comparaţie cu alte ţări. Deci, 13 ani în România nu s-a făcut niciun km de autostradă, în schimb alţii au înaintat. Normal, avem nevoie de autostrăzi, categoric. Nimeni nu neagă asta, dar să nu uităm că circulăm totuşi pe drumuri naţionale, unde avem o reţea de peste 17.000 de km. Aceste mii sunt baza traficului nostru. Toţi vrem autostrăzi, o resimţim, vedem ce-i în trafic, aglomeraţie, accidente, toţi vedem asta, dar noi suntem cei care le încasăm, deoarece constructorii nu lucrează cum am dori cu toţii. Ce să le facem? Îi penalizăm, le mai reziliem din contracte, dar dacă îi scoatem pe toţi afară, cine mai lucrează?”, a declarat Narcis Neaga.


Post-ul Sibianul Narcis Neaga, directorul CNAIR: În 2020, vom putea circula de la Nădlac la Sibiu şi de la Piteşti la Constanţa apare prima dată în Turnul Sfatului Online.



Mai multe
Categorie: Stiri locale din Sibiu Alte stiri despre: Sibiu
Accident în coloană. Trei mașini lovite în zona Hula Bradului
Din cauza nerespectării distanței între autoturisme, trei șoferi au fost implicați într-un accident care s-a produs sâmbătă după-amiaza în zona Hula Bradului. Accidentul a avut loc între trei mașini care coborau Hula Bradului în direcția sensului giratoriu de la Veștem. Polițiștii [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Două fetițe, de trei și cinci ani, rănite într-un accident provocat de bunic
La nici cinci kilometri de la ieșirea din Sibiu, un șofer de 64 de ani a pierdut controlul volanului și s-a izbit de un BMW care circula regulamentar, răsturnându-se mai apoi în șanț. Accidentul a avut loc, sâmbătă, în jurul orei 14:00, cu câteva sute de metri înainte de intersecția D [...]
Alte stiri despre: Sibiu
O sibiancă a încercat să-și scoată copilul din țară ilegal, ascuns sub bancheta unui microbuz
Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Urziceni au descoperit ascuns într-un microbuz, sub bancheta din spate, un copil în vârstă de 5 ani pe care mama acestuia a încercat să îl scoată ilegal din ţară, deoarece nu avea documente de călătorie. Ieri, 17 au [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Banii românilor din bănci, vizați de atacuri cibernetice. SRI: sunt eliminate limitele de retragere din conturi
Hackeri ”de sorginte estică” au lansat începând de luna trecută o serie de atacuri cibernetice de mare amploare, îndreptate asupra unor instituții financiare din România, informează Serviciul Român de Informații. Mii de atacuri cibernetice au loc, zilnic. Activitatea hackerilor de sorg [...]
Alte stiri despre: Sibiu
VIDEO La plimbare cu mașina, prin iarba parcului Sub Arini
Vremea frumoasă din ultimele zile a adus în parcurile din oraș nu doar sibienii pasionați de plimbări, pe jos sau cu bicicleta, ci și pe cei care preferă necondiționat deplasarea cu mașina. Un astfel de șofer sibian și-a scos la plimbare soția, cu mașina, pe iarba din Sub Arini. Cât ti [...]
Alte stiri despre: Sibiu
FC Hermannstadt joacă ”acasă” cu Voluntari. ”Avem nevoie mare de suporteri”
După eșecul de la Chiajna, din urmă cu o săptămână, scor 2-0, echipa sibiană revine la Tg. Mureș pentru întâlnirea cu o altă formație din județul Ilfov, FC Voluntari. Partida este programată luni, 20 august, de la ora 18:00, și se va disputa pe Stadionul Trans-Sil”. Înaintea acest [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Anul Centenarului. 250 de meșteri din toată țara vin în Muzeul din Dumbravă
Cunoscut şi sub denumirea de “Târgul de Sfânta Maria”, Târgul Creatorilor Populari reuneşte la Sibiu încă din 1983 meşteri populari de diferite etnii şi din diverse zone etnografice ale ţării. De sâmbătă, în Muzeul din Dumbravă – animat cu diverse ipostaze ale țăranului r [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Amenințare la adresa vâlcenilor din Sibiu. ”Poliția trebuie să ia măsuri”
Proprietarul unei mașini înmatriculate în județul Vâlcea a găsit lipit un abțibild cu mesaj amenințător pe portbagaj: ”Marș înapoi în VÂLCEA”. Mesajul este un îndemn jignitor și amenințător la adresa proprietarului, ce are la bază prejudecățile unor sibieni la adresa vâlcen [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Jumătate de milion de lei. PUZ-ul noului spital județean încredințat noului președinte al arhitecților din România
a.plan SRL, firma de arhitectură condusă de Alexandru Găvozdea, sibianul recent ales în fruntea arhitecților din România, este lider al asocierii căreia i-a fost încredințată întocmirea Planului urbanistic zonal pentru noului spital județean. Din asociere mai fac parte și alți arhitec [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Angajații unei fabrici de textile, evacuați din cauza unor mirosuri ciudate
Aproximativ 20 de angajați ai unei fabrici de pe strada Distribuției, din municipiul Sibiu, au fost evacuați, după ce au sesizat un miros ciudat. Autoritățile au intervenit atât cu o autospecială de cercetare și decontaminare CBRN (chimic-bioogic – radiologic – nuclear), cât și cu [...]
Alte stiri despre: Sibiu