Gabriel Tischer, președintele CA al Aeroportului Sibiu: „Soluția corectă este recompensarea muncii, nu creșterea salariilor pentru că sunt bani”

La începutul lunii martie, cel mai mare sindicat din Aeroportul Internațional Sibiu anunța declanșarea unui conflict de muncă. Situația nu s-a schimbat până în prezent, fiind pregătită chiar o grevă de avertisment pentru zilele viitoare.


Turnul Sfatului a discutat cu Gabriel Tischer, noul președinte al Consiliului de Administrație al Aeroportului Sibiu, despre acest aspect, dar și despre problemele pe care le-a „moștenit” la preluarea funcției și planurile pe care le are pentru următorii patru ani.


Rep.: Sunteți de câteva luni președintele noului Consiliu de Administrație al Regiei Autonome Aeroportul Internațional Sibiu. De ce a fost necesară schimbarea Consiliului de Administrație al aeroportului?


G.T.: Aeroportul Internațional Sibiu este o întreprindere publică, aflată exclusiv în proprietatea Consiliului Județean Sibiu. Drept urmare, întreprinderea este obligată să respecte întocmai prevederile legii privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, care stabilește mandatul Consiliului de Administrație și al directorilor la patru ani. În toamna anului trecut, împlinindu-se patru ani de la delegarea Consiliului de Administrație al regiei autonome, a fost inițiată procedura de selecție. O comisie organizată la nivelul autorității tutelare a făcut selecția prealabilă a candidaților, iar Consiliul Județean Sibiu a desemnat membrii consiliului printr-o hotărâre de CJ.


Rep.: Unii dintre foștii membri ai Consiliului de Administrație nu au mai obținut un nou mandat. Există o explicație pentru asta? Nu au avut performanțele așteptate?


G.T.: Procedura de selecție prealabilă și apoi delegarea membrilor Consiliului de Administrație nu se fac pe baza evaluării performanțelor trecute ale celor care au mai avut un mandat de administrare, ci pe cu totul alte criterii. Proprietarul întreprinderii publice, în cazul nostru Consiliul Județean Sibiu, publică o Scrisoare de Așteptări, în cadrul căreia definește viziunea proprietarului și misiunea instituției pentru următorii patru ani. Candidații care se înscriu trebuie să dovedească, prin parcursul lor profesional și prin modul în care intenționează să asigure administrarea, capacitatea de a duce la îndeplinire cu succes țintele stabilite prin scrisoarea de așteptări. Un mandat anterior de administrator nu garantează obținerea unui nou mandat. Așteptările Consiliului Județean Sibiu pentru următorii patru ani sunt diferite față de ultimii patru ani, iar candidații trebuie să înțeleagă corect rolurile: proprietarul stabilește așteptările, iar administratorii derulează acțiuni care transpun aceste așteptări în practică, nu invers. Nu ai cum să fii delegat administrator pentru o întreprindere publică sau privată dacă prin administrare vrei să implementezi viziunea proprie și nu pe cea a proprietarului.


Rep.: În ce stare ați găsit Aeroportul Internațional Sibiu când ați început mandatul?


G.T.: Aeroportul Internațional Sibiu se afla, evident, pe un trend ascendent. Misiunea încredințată fostului Consiliu de Administrație s-a referit aproape exclusiv la creșterea numărului de destinații operate și a numărului de pasageri, obiectiv care a fost realizat cu succes prin deschiderea a opt rute noi spre Italia, Spania, Anglia și Germania. Desigur, administratorii sau managerii unui aeroport nu pot produce în mod direct nici unul dintre aceste două rezultate, dar pot avea o poziție proactivă, care să arate companiilor aeriene că aeroportul poate fi un partener viabil. Companiile aeriene deschid sau închid rute în funcție de  numărul de pasageri, nu în funcție de performanța unui aeroport. Aeroportul Internațional Sibiu este un partener de discuție serios și atent la orice posibilitate de colaborare cu operatori aerieni interesați de arealul Sibiu.


Rep.: Care sunt planurile pentru următorii patru ani ?


G.T.: Pentru noul mandat, accentul cade pe dezvoltare sustenabilă. Aeroportul funcționează pe baza unei subvenții consistente din partea Consiliului Județean Sibiu, fără de care nu ar rezista. Fiind o formă de ajutor de stat, subvenția este foarte strict reglementată de către legislația română și europeană. Din anul 2024, subvenționarea nu va mai fi posibilă, iar aeroportul va trebui să funcționeze după aceleași reguli ca și companiile private. Deși directiva europeană care stabilește aceste date este în vigoare din anul 2014, din păcate, această situație nu a fost în centrul atenției fostului consiliu. Ori nu putem aștepta 2024 ca să vedem dacă aeroportul are sau nu surse financiare pentru a funcționa în continuare. Măsurile de adaptare la funcționarea fără subvenție sunt complicate și iau timp mult. De aceea, principala cerință a fost cea a transformării graduale a aeroportului dintr-o regie care cheltuie ce i se dă într-o întreprindere suficient de performantă ca să-și acopere costurile și să poată funcționa pe principii concurențiale. Nu e o decizie locală sau politică, e, de fapt, o reacție la situația creată de imposibilitatea de a mai subvenționa aeroportul din anul 2024. Până în acel moment, Aeroportul Internațional Sibiu va trebui să devină o întreprindere bine organizată, bine echipată și cu un management performant, urmând să îndeplinească criteriile pentru a deveni societate pe acțiuni și, dacă proprietarul va dori, să fie listată la bursă.


Am găsit realizări frumoase la aeroport, dar și situații nu tocmai plăcute. Astfel, avem o secțiune din aeroport care nu este folosită, fiind dedicată zborurilor interne, în condițiile în care nu avem deocamdată niciun astfel de zbor. Configurația interioară a terminalului nu permite folosirea tuturor zonelor și avem astfel cozi de zeci de minute la controlul de securitate. De câțiva ani, Master Planul General de Transport al României prevede circa 38 de milioane de Euro care ar putea fi accesați din fonduri europene, dar nu am găsit niciun plan multianual de investiții, cu atât mai puțin vreun studiu de fezabilitate sau prefezabilitate. Parcarea nu a fost reorganizată în niciun fel, deși optimizarea ei a reprezentat și reprezintă un deziderat al Consiliului Județean Sibiu.


Acestea sunt urgențe reale și până la sfârșitul anului 2018 vom avea reconfigurat terminalul, în așa fel încât să facă față unor fluxuri mai mari de pasageri, cu atât mai mult cu cât din vară WizzAir va opera cinci noi destinații către Franța, Belgia, Danemarca, Elveția și Germania, precum și va suplimenta unele frecvențe pe cursele pe care compania deja operează. De asemenea, vom finaliza reconfigurarea și extinderea parcării, vom operaționaliza o unitate de stingere a incendiilor dotată după cerințele și standardele europene, vom contracta studiul de fezabilitate care va sta la baza investițiilor în infrastructura aeroportuară și a accesării fondurilor susmenționate pe POIM, vom avea analize detaliate și decizii de optimizare pentru toate categoriile de activitate pe care le desfășoară întreprinderea și, mai ales, vom avea o politică orientată spre dezvoltare și nu spre cheltuieli. Consiliul Judetean Sibiu nu-și propune să finanțeze aeroportul cu sume mai mici, ci să asigure o finanțare orientată spre creștere și nu spre consum.


Rep.: Există un conflict de muncă declanșat la aeroport. Care este relația Consiliului de Administrație cu sindicatul?


G.T.: În urmă cu puțin timp a expirat contractul colectiv de muncă. Pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă am purtat negocieri timp de câteva luni cu reprezentanții sindicatului. Din păcate, nu am ajuns la niciun acord, pentru că sindicatul a solicitat o creștere foarte mare de salarii, fără niciun motiv rezonabil și, mai ales, fără nicio propunere de soluții. Cred că cea mai valoroasă resursă a unei companii o reprezintă oamenii, și, în acest sens, chiar am făcut propuneri de creștere rezonabilă a salariilor, mai ales în legătură cu performanța.


Așa cum am explicat colegilor mei, lideri de sindicat, în repetate rânduri, noi înțelegem dorința fiecărui salariat de a câștiga mai mult, respectăm dreptul de a cere salarii mai mari, pretențiile lor însă, trebuie să fie sustenabile din punct de vedere economic. Noi vrem să oferim oamenilor un loc de muncă pe termen lung, iar comunității pe care o deservim un aeroport care să nu ajungă să fie în pericol de a se închide în 2024 din imposibilitatea autofinațării.


Pot să vă spun că în perioada 2013 – 2017 salariul mediu pe aeroport, raportat la angajații cu contracte individuale de muncă, a crescut cu 47%, iar prin nivelul propus pentru acest an procentul de creștere în decursul ultimilor cinci ani ar atinge 61,5%.


În cadrul ședinței de conciliere a fost făcut încă un pas de către angajator în direcția asigurării unor venituri garantate cât mai ridicate și a rezolvării situației create prin notificarea conflictului de muncă, fiind propusă o grilă de salarizare prin care cel puțin două treimi din personalul aeroportuar să beneficieze de o creștere a salariilor de încadrare între 22% și 28%, raportându-mă doar la salariile de bază, fără a include aici celelalte drepturi de care salariații beneficiază, precum:



  • Tichete de masă;

  • Spor de fidelitate în funcție de vechimea în aeroport a fiecărui angajat;

  • Prime de sărbători (Paști, Ziua Aviației, Crăciun);

  • Zi liberă aferentă zilei de naștere a angajatului;

  • Zile de concediu peste minimul prevăzut în Codul Muncii conform vechimii în muncă a fiecărui angajat care pot merge până la 15 zile suplimentare;

  • Sporuri de weekend;

  • Premiul anual până la echivalentul unui salariu de bază.


Din păcate, reprezentanții sindicatului au fost până în acest moment inflexibili, ca atare nu avem un contract colectiv de muncă. Cred că soluția corectă este cea a recompensării muncii și performanței, nu cea a creșterii de salarii „pentru că sunt bani”.


În condițiile în care nu vom avea nici o altă soluție, vom externaliza toate acele servicii a căror derulare cu personalul propriu va avea costuri foarte mari. Este interesant de văzut cum un serviciu de handling de exemplu, poate fi făcut de un operator privat la un cost mai mic decât am avea cu personalul propriu în anumite condiții, cu toate că ceea ce am plăti acelui operator conține și componenta lui de profit.


Rep.: Sunteți președintele Consiliului de Administrație al unui aeroport, totuși nu aveți nici pregătire, nici experiență în domeniul aeronautic. Ce vă recomandă pentru această funcție?


G.T.: Este o întrebare corectă. În primul rând aduc în atenție faptul că niciunul dintre membrii Consiliului de Administrație nu este implicat în activitatea operațională. Noi administrăm întreprinderea publică din punct de vedere economic și strategic, activitatea operațională a aeroportului fiind derulată de angajați cu competențe în domeniul în care lucrează. Așa cum stabilește legea, competența noastră este în domeniul administrării întreprinderilor publice și private. În acest sens, mă recomandă experiența de peste 20 de ani în administrarea și conducerea unor companii private, vârful de carieră reprezentându-l ultimii patru ani, în care am activat în cadrul grupului industrial SCR (Serviciile Comercial Române), cel mai important grup industrial cu capital românesc, unde am deținut funcțiile de Vicepreședinte grup, Președinte al Consiliilor de Administrație al companiilor Iașitex S.A. Iași și Contactoare S.A. Buzău și membru al Consiliului de Administrație al Caromet S.A. Caransebeș.


Rep.: A existat vreun moment în care ați fost tentat să renunțați?


G.T.: Nu! Este un proiect profesional foarte interesant, de substanță, și mai ales, motivant, prin importanța pe care o are pentru comunitate. El implică responsabilitate, timp, consum de energie, dar rezultatele pe care le vizăm până la finalul mandatului nostru vor compensa orice sacrificiu în plan personal.


Post-ul Gabriel Tischer, președintele CA al Aeroportului Sibiu: „Soluția corectă este recompensarea muncii, nu creșterea salariilor pentru că sunt bani” apare prima dată în Turnul Sfatului Online.



Mai multe
Comenteaza aceasta stire:
Categorie: Stiri locale din Sibiu Alte stiri despre: Sibiu
Victorie dificilă a sibienilor, acasă. Au învins pe CSM CSU Oradea la un punct
Baschetbaliștii lui Dan Fleșeriu au reușit cu greu să își adjudece victoria în fața celor de la CSM CSU Oradea, în această seară, la Sala Transilvania. După un prim sfert în care sibienii parcă mai mult au dormit și un conflict între Laser și unul din jucătorii echipei adverse, mec [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Incendiu într-o casă din Râul Sadului. Focul se manifestă într-una din camere
Pompierii Inspectoratului pentru Situații de Urgență Sibiu au fost solicitați să intervină, în această după-amiază, la un incendiu izbucnit într-o casă din Râul Sadului.  Conform ISU Sibiu, la fața locului s-au deplasat două autospeciale cu apă și spumă și o ambulanță Smurd. De [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Foto video | O cisternă încărcată cu vin a luat foc pe A1
Actualizare Incendiul a fost lichidat, transmit reprezentanții ISU Sibiu. Șoferul este transportat la Unitatea de Primiri Urgențe de către Smurd. http://www.turnulsfatului.ro/wp-content/uploads/2018/04/autostrada-A1-incendiu-1.mp4 Știre inițială. O cisterna încărcată cu vin s-a răsturnat pe A1 [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Bărbatul accidentat aseară pe Podul Gării este în comă. Pronosticul medicilor este rezervat
Bărbatul de 60 de ani, rănit aseară după ce a fost prins între  două mașini este în stare gravă, pronosticul medicilor de la Spitalul Județean Sibiu fiind unul foarte rezervat. Acesta a fost transportat aseară la spital cu picioarele strivite, în șoc hemoragic și se află la terapie i [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Constantin Chiriac, propus pentru titlul de cetățean de onoare al județului
Consilierii județeni vor vota săptămâna viitoare acordarea titlului de Cetățean de onoare al județului Sibiu lui Constantin Chiriac, directorul Teatrului național ”Radu Stanca” din Sibiu și al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. Proiectul de acordare a titlului de cetăț [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Creșterile salariale măresc tariful de colectare și transport a deșeurilor
De la 165,56 lei la 198,65 de lei, fără TVA, va crește tariful pe tonă practicat de operatorul de colectare și transport al deșeurilor în zona 1 a județului Sibiu, care include 21 de localități, printre care și municipiul Sibiu. Creșterea tarifului este motivată de creșterea salariului [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Scad tarifele percepute de operatori pentru portarea numerelor de telefon
Agenţia Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii a dezbătut și adoptat în 19 aprilie decizia privind scăderea tarifelor percepute de operatori pentru portarea numerelor de telefon. La baza acestei măsuri se află creşterea volumului de numere portate, potrivit declara [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Dan Barna: Dragnea a găsit borcanul cu dulceață de minciuni și acum o servește națiunii cu generozitate | Video
Preşedintele USR, deputatul Dan Barna, a declarat vineri, la Sibiu, că inflaţia din România de peste 4%, cea mai mare din Uniunea Europeană, a fost cauzată de măsurile economice ale actualei guvernări, nu de către companiile multinaţionale, așa cu a declarat liderul PSD, Liviu Dragnea. &# [...]
Alte stiri despre: Sibiu
O nouă metodă de înșelătorie în România
Polițiștii bucureșteni au reţinut un bărbat de 50 de ani care se prezenta clienţilor unor restaurante drept angajat al localurilor şi le cerea acestora să-i schimbe bancnote de 500 de lei, fugind cu banii, anunţă instituţia, citată de Mediafax. Poliţiştii au deschis dosarul după ce au [...]
Alte stiri despre: Sibiu
Muzeul ASTRA: Finalul programului de hrănire a păsărilor cuibătoare rezidente
Programul de hrănire pe timp de iarnă a păsărilor cuibăritoare rezidente din Muzeul ASTRA a ajuns la final. Desfășurat în colaborare cu specialiști ai Societății Ornitologice Române, sucursala Sibiu, programul s-a bucurat de un adevărat succes, iar beneficiarii direcți (păsările) au [...]
Alte stiri despre: Sibiu